Geldigheid

Waarom zou je op het laatste moment een trainingsvlucht doen?

Waarom zou je zo lang wachten?

Jouw class rating SEP of TMG in het PPL(A) is 2 jaar geldig en dmv een trainingsvlucht met een FI (of een profcheck met een FE) verleng je die class rating weer voor 2 jaar.

Er is onduidelijkheid bij een aantal vliegers over het juiste moment voor die trainingsvlucht. Die onduidelijkheid gaat over de vraag wanneer je de trainingsvlucht het beste kunt of mag doen.

Moet dat in de laatste 3 maanden van de geldigheid, of kan dat misschien ook al veel eerder?

Het antwoord is: dat kan al veel eerder.
Een trainingsvlucht mag ook bijvoorbeeld 5 maanden voor de vervaldatum van jouw class rating worden gedaan. En dan behoud je zelfs de oorspronkelijke vervaldatum van de class rating.

Hoe vroeg mag je die trainingsvlucht gaan doen?
Je mag die trainingsvlucht al gaan doen als je ergens in het 2e jaar van de geldigheid van de class rating zit en ook hebt voldaan aan de uren-eis:
– 11 uur vliegtijd op die klasse in dat 2e jaar.
– waaronder minimaal 6 uur als PIC en 12 starts + 12 landingen.

Die trainingsvlucht is dus het 12e uur in dat 2e jaar. En die trainingsvlucht mag je ergens naar keuze in dat 2e jaar doen.
Stel dat je bv in de eerste 4 maanden van het 2e jaar al aan de eisen van 11 uur en 12 starts hebt voldaan, dan kun je de trainingsvlucht direct gaan doen. En de vervaldatum van de nieuwe class rating blijft gewoon wat die was, dus je nieuwe class rating is dan geldig tot 2 jaar + 8 maanden na de trainingsvlucht en je raakt geen “maanden” van de geldigheid kwijt.

Als je in het 2e jaar de 11 uur en de 12 starts hebt gemaakt dan is er dus geen enkele reden meer om de trainingsvlucht nog uit te stellen.
Maak het jezelf gemakkelijk en plan de trainingsvlucht dus ruim op tijd. Er is dan geen last-minute stress en en je houdt dan gewoon de oorspronkelijke vervaldatum van de class rating.

En wat ook wel eens wordt gedaan is dat je de trainingsvlucht ergens in het 2e jaar doet als je nog niet aan de 11 uur hebt voldaan. De FI verlengt na die trainingsvlucht vlucht jouw class rating nog niet in je brevet; dat gebeurt pas als je wel aan de uren-eis hebt voldaan. Dit is dus qua administratie iets lastiger.

En voor de twijfelaars die nu nog denken: ja maar er was toch iets met “3 maanden voor de vervaldatum van de classrating”. Ja, dat klopt, maar dat gaat niet over een trainingsvlucht maar over een prof check en dat is niet hetzelfde als een trainingsvlucht. Die prof check doe je als je in het 2e jaar onvoldoende uren hebt. En die profcheck wordt inderdaad vaak ergens binnen de 3 maanden voor de vervaldatum gedaan.
Die werkt aldus: als je door omstandigheden niet de 11 uur in het 2e jaar hebt gevlogen, dan bekijkt de Head of Training van onze vliegschool jouw situatie en bepaalt eventueel hoeveel training je moet doen voordat je de prof check kunt afleggen. Nadat je die training en de prof check hebt gedaan, verlengt de HT of de examiner jouw classrating weer met 2 jaar. Deze prof check wordt vaak binnen de 3 maanden voor de vervaldatum gedaan maar kan eventueel ook eerder. In dat laatste geval krijg je een nieuwe vervaldatum.

Samenvatting:

1. Check wanneer jouw class rating verloopt (en zet die datum in jouw agenda).

2. Zit je al in het 2e jaar van de geldigheid van de classrating?

3. Zo ja, tel de uren en starts die je in dat 2e jaar van de class rating hebt gemaakt (de laatste 12 maanden voorafgaand aan de vervaldatum van de class rating).

3. Heb je al 11 uur en 12 starts of heb je die bijna? Plan dan nu alvast de trainingsvlucht met een FI.

4. Als je ziet aankomen dat je in dat 2e jaar van de geldigheid van jouw class rating die 11 uur en 12 starts niet gaat halen, benader dan de Head of Training voor een prof check.